Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، سردار حسین رحیمی که روز دوشنبه در حاشیه حضور در ملاقات مردمی سامانه ۱۹۷ با خبرنگاران مصاحبه می‌کرد با اشاره به محکوم کردن پلیس در حوزه ایجاد امنیت اخلاقی و اجتماعی در جامعه توسط عده‌ای افراد اظهارداشت: این فکر بیهوده‌ای است، ما تکلیف و برنامه در تمام ابعاد اخلاقی داریم.

وی گفت: پلیس نماینده مردم، مجری قانون و چشم ناظر، حاضر و بیدار اجرای قانون است که باید در ابعاد مختلف تلاش کنیم؛ نگاه ما یک جانبه نیست، در تمامی فرضیه‌ها هم سرمایه گذاری کردیم و در همه ابعاد جامعه برنامه داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحیمی افزود: پلیس در تمامی ابعاد از جرایم خشن، پیچیده و جرایم باندی تا امنیت اخلاقی، انضباط اجتماعی و نظم عمومی جامعه اقداماتی را در دستور کار قرار داده است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با تاکید بر لزوم رعایت قوانین و مقررات اظهارداشت: همه ما باید خودمان را به عنوان یک شهروند مسئول، قانون مدار و تکلیف مدار بدانیم و شئونات جامعه را رعایت کنیم.

وی گفت: پلیس به عنوان نماینده مردم، مجری قوانین و مقررات و ضوابط جامعه مکلف است در ابعاد مختلف امنیت اجتماعی و عمومی جامعه را برقرار کند.

وی افزود: پلیس شبانه روز برای دستگیری سارقان و برخورد با جانیان و برهم زنندگان نظم عمومی جامعه، فروشندگان مواد مخدر، قاچاقچیان مواد و قاچاقچیان کالا، معتادان و خرده فروشان، تلاش می‌کند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه امنیت ابعاد مختلفی دارد اظهارداشت: پلیس برای انضباط، امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه تلاش می‌کند و مسئولیت پلیس تنها این نیست که در بخش سارقان و مجرمان اقداماتی را انجام دهد.

رحیمی گفت: نگاه پلیس در حوزه امنیت همه جانبه و در تمامی ابعاد مختلف اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی است؛ اگر بخشی از امنیت دچار اخلال شود، امنیت جامعه تکمیل نمی‌شود.

وی افزود: باتوجه به اقدامات پلیس، امروز کمترین وقوع سرقت را در منطقه داریم که بعد از تهران، ایلام و کیش چنین جایگاهی را دارند و همچنین از نظر وقوع جرم بالاترین میزان کشفیات جرم را در پایتخت داریم.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به رسیدگی به ۵۵۰ مورد از مشکلات مردم در طرح سامانه ۱۹۷ و ملاقات مردمی امروز اظهارداشت: این مشکلات توسط پلیس اماکن، مبارزه با مواد مخدر، امنیت اخلاقی، راهنمایی و رانندگی، پیشگیری و رده‌های مختلف دیگر با تکریم مراجعه کنندگان بررسی شد.

وی گفت: از این تعداد مراجعه کننده ۷۰ درصد مرد و ۳۰ درصد زن بودند.

حیمی افزود: بیش از ۹۰ درصد این افراد در حوزه امنیت اخلاقی، اجرای طرح ناظر، توقیف خودروها و ارائه تعهد، مشکلات خود را مطرح کردند و به جای اینکه خودروها یا موتورسیکلت‌های آنان توقیف شود یا برخورد سلبی صورت گیرد، بیشتر توجیه شدند.

وی تاکید کرد: این افراد باید بدانند که قانون را زیر پا می‌گذارند و با رعایت نکردن شئونات جامعه به حقوق سایر شهروندان تعدی و امنیت جامعه را دچار اختلال و اخلال می‌کنند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: ۱۰ درصد از مشکلات مراجعه کنندگان در حوزه اماکن و حوزه‌های رسیدگی به بعضی از پرونده‌ها بود و اقداماتی را در حوزه کلانتری‌ها یا اداره آگاهی شامل می‌شد.

رحیمی افزود: نگاه ما در این جلسات نگاه مساعدتی و آموزشی است.


تهرام/۷۲۴۵/ ۱۱۰۹/ ۱۰۰۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تهران پلیس امنیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۲۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، درخصوص مقیاس عدالت باید خاطرنشان ساخت که تصمیم‌گیری درخصوص عادلانه‌بودن یک وضعیت یا فرایند، نیازمند پیش‌بینی نتایج احتمالی هر سناریو و انتخاب سناریوی عادلانه دارد.

رضا صفری شالی (دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای با عنوان «ضرورت بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی» به این موضوع اشاره می‌کند که در تعریف و سنجش عدالت اجتماعی در کشور رویکرد واحدی وجود ندارد؛ لذا گاهاً برداشت ناقص و نامفهوم از عدالت وجود دارد و عدالت در معنای برابری، شایستگی، نیاز، انصاف، حد وسط و میانه و... تقلیل داده می‌شود؛ هرچند هر یک از مفاهیم مذکور بخشی از سازه عدالت هستند ولی کل عدالت و یا در قامت آن نیستند. صفری شالی در بخش دوم مقاله مذکور به این موضوع اشاره می‌کند که بیشتر مواقع تصور مردم از عدالت و بی‌عدالتی سیاست‌های محیط‌زیستی شامل وزن هزینه‌ها و منافع افراد در یک مکان و زمان مشخص می‌شود. 

* ابعاد مطالعات در بحث عدالت

به زعم این پژوهشگر به‌طور کلی مسائل محیط‌زیستی ماهیت سیستمی داشته و نیازمند تفکر همه‌جانبه است همان طورکه بریکمن (Brickman) و همکاران در تمایز بین عدالت خُرد و کلان بیان کرده‌اند براساس بررسی‌های فردی عدالت به‌جای تمرکز بر تخصیص و فرایند عادلانۀ آن به سمت عدالت خُردسوق داده می‌شود.

در ادامه بیان می‌کند که پاتریک (Patrick) چارچوبی مفهومی به نام چرخه‌ها و مارپیچ‌های عدالت را توسعه داد که با استفاده از رابطۀ بین عدالت و بی‌عدالتی درتصمیم‌گیری‌های مربوط به تخصیص منابع و با استفاده از درک مفاهیم مقیاس و سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بُعد زمانی عدالت هر اقدامی در وضعیت کنونی، عواقبی را برای آیندگان در پی خواهد داشت

این استاد دانشگاه می‌نویسد بُعد دیگری که در مطالعات عدالت از اهمیت بسیاری برخوردار است، بُعد زمانی عدالت است وهر اقدامی در وضعیت کنونی، عواقبی را برای آیندگان در پی خواهد داشت؛ بنابراین، عدالت در اینجا به این موضوع می‌پردازد که آیا نیاز‌های بلندمدت در مقابل سود‌های کوتاه‌مدت اولویت دارند یا خیر.

* عدالت بین نسلی

صفری شالی در این مقاله بر این باور است که ایده عدالت بین‌‎‌نسلی بیانگر این است که هر نسلی نسبت به نسل‌های آتی و گذشته باید از موقعیت برابر برخوردار باشد بنابراین، عادلانه نیست که نسل‌های آینده با عواقب ناشی از آلودگی آب و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های نسل کنونی مواجه شوند. با تکیه بر مفهوم عدالت بین‌نسلی، عدالت با پایداری همگرا می‌شود که در آن تأمین نیاز نسل‌های آتی و توزیع عادلانە منابع از نظر جغرافیایی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

* شکل‌های مختلف عدالت

به زعم این نویسنده اشکال عدالت؛ عدالت توزیعی، رویه‌ای و... از نظر حوزه‌های عدالت کلاسیک مایکل والز مفهوم‌سازی شده است. اصولی که برای یک حوزه توزیع مطابقت دارند لزوماً با حوزه‌های دیگر تطابق نخواهد داشت؛ بنابراین اصول عدالت، خود به لحاظ فرم کثرت‌گرا هستند.

در این مقاله آمده است که امکانات اجتماعی را می‌توان بر اساس سه اصل بین مردم تقسیم کرد: مبادلۀ آزاد آن‌گونه که در جهان سرمایه‌داری اتفاق می‌افتد آن‌گونه که سوسیالیست‌های رادیکال می‌خواهند و آن‌گونه که برخی از اخالقیون میخواهند.

* تاثیر مقتضیات زمانی و مکانی در اصل عدالت در جامعه

به زعم این پژوهشگر نمی‌توان یک اصل عدالت را در همه جای جامعه و همۀ دوران‌ها انتخاب کرد. به‎‌‌‌طور مثال، در حوزه سلامت و درمان اصل نیاز اولویت دارد درحالی‌که در حوزه سیاست، اصل شایستگی مطرح است. یعنی شخصی که مریض شد ولی منابعی نداشت که خدمات درمانی دریافت کند، جامعه می‌گوید بی‌عدالتی نیست که براساس نیاز باید خدمات برای او ارائه شود.

او در ادامه می‌نویسد پس ایجاد یک جامعۀ عادلانه مستلزم آن است که علاوه بر درنظرگرفتن مقتضیات زمانی و مکانی، هر حوزه توزیع از استقلال نسبی برخوردار بوده و از اصول منحصربه‌فرد خود استفاده کرده و از دخیل‌کردن اصولی که در سایر حوزه‌ها اعمال می‌شود، اجتناب کند.

صفری شالی در این مقاله توضیح می‌دهد که اصول توزیعی باید در چارچوب معانی و تصورات مشترک یک جامعۀ خاص ایجاد و توسعه یابد؛ بنابراین، انتخاب حوزه مطالعه و تحقیق از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای مشخص شدن ابعاد موضوع، در جدول زیر به بررسی اصول و مفاهیم عدالت از دیدگاه مکاتب و جریان‌های مختلف پرداخته شده است.

اصول مکاتب فکری/ فیلسوفان شاخص جریان فکری غالب
مساوات‌گرایی مطلق  کارل ماکس رونالد دورکین کای نیلسن برابری در وضعیت طبیعی حقوق برابر اجتماعی تا رسیدن به جامعه مطلوب کمونیستی برابری در منابع و پذیرش عواقب انتخاب هرفرد برابری درآمد و سرمایه
تفاوت/ استحقاق جان راولز/ سوسیال دموکراسی/ لیبرالیسم چپ نابرابری تا جایی موردقبول است که بتوان با آن، موقعیت مطلق افراد کم‌بهره‌مند را ارتقا داد.
برابری فرصت یا شانس جان رالز نظریه‌پردازان مبتنب برشانس شامل کوهن و آمارتیاسن بدون اینکه افراد از مزایا و خدمات اقتصادی برابری برخوردار باشند، میتوانند فرصتهای اقتصادی برابری داشته باشند.
شایستگی جان الک  دیوید میلر  وویچک سادورسکی

مردم با استفاده از توانایی‌ها و استعدادهای خود با توجه به میزان مشارکت، تالش، هزینه و زحمت خود در فرایند کار، شایستە دریافت درآمد و پاداشی درخور آن خواهند بود.
 فایده‌گرایان فایده‌گرایانی مانند جرمی بنتام و جان‌استوارت میل (کالسیک)  برخورداری مردم از سطح رفاه اولیه
برمبنای فایدهگرایی کلاسیک و مدرن
کلاسیک: حداکثرکردن لذت
مدرن: برآورده شدن ترجیحات کل
به‌صورت تجزیه وتحلیل هزینه و فایده
آزادی‌خواهی  لیبرالیسم/رابرت نوزیک هیچ الگوی توزیعی خاصی برای
عدالت لازم نیست. هرکسی حق دراختیارداشتن تعلقات
به‌حق خود را دارد.

اصول و مفاهیم عدالت از دیدگاه مکاتب و جریان‌های مختلف 

این نویسنده معتقد است که تمامی نظریه‌پردازان در زمینۀ عدالت تمایل به حمایت و دفاع از اصل یا اصول خاص خود در راستای ایجاد یک جامعه آرمانی داشته‌اند؛ بنابراین در ابتدا باید پذیرفت که هرگز یک جامعه کاملا آزادی‌خواه یا راولزی یا جامعه‌ای مطابق با یکی از اصول توزیعی وجود نداشته است.

هرگز یک جامعه کاملا آزادی‌خواه یا راولزی یا جامعه‌ای مطابق با یکی از اصول توزیعی وجود نداشته است

صفری شالی در پایان بیان می‌کند که باید از اصول توزیعی به‌عنوان راهنمای اخلاقی در انتخاب سیاست‌هایی که جامعه در حال حاضر با آن روبه‌رو است استفاده شود. البته اطمینان از مؤثر بودن هر یک از این نظریه‌های فلسفی، نیازمند تبیین متدولوژی مناسب در هر حوزه است.

او می‌نویسد باید توجه داشت که تفاوت اصول و نقد‌های موجود برای آنها نباید توجیهی برای عدم توجه دولت‌ها به مسائل عدالت توزیعی به دلیل اختلاف نظرات و عدم اجماع بر روی یک نظریه باشد.

در نهایت اینکه نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که ما شاهد نوعی گسست و عدم تداوم گفتمان جامع عدالت اجتماعی در محافل دانشگاهی، نهادی و اجرایی هستیم و نگرش گاهاً سطحی و تک‌سویه توأم با افراط و تفریط که مفهوم وسیع و همه‌جانبە عدالت اجتماعی را به ایجاد مفاهیمی ناقص از آن، مانند توزیع صرف منابع و امکانات یا رشد اقتصادی و... فرو کاسته که هرچند موارد مذکور در برخی زمینه‌ها و ادوار در نقش مُسکن زودگذر مؤثر بوده‌اند، ولی هیچگاه توان ارائه چهره تمام‌قد عدالت با توجه به مؤلفه‌های اصلی شرایط برابر برای دسترسی به فرصت‌ها و منابع و استحقاق و شایستگی  به عنوان امور پیشینی نظام حمایتی و بازتوزیعی را نداشته‌اند.

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیش از ۲۶ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد+ تصویر
  • مبارزه با فساد و تأمین امنیت روانی جامعه اولویت دستگاه عدلیه است
  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
  • امنیت شغلی کارگران در کاشان تامین شود
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است
  • در جلسه رادان با اعضای جامعه مدرسین چه گذشت؟
  • عدم امنیت شغلی جامعه کارگری با قرارداد های شرکتی و کوتاه مدت
  • عدم امنیت شغلی جامعه کارگری با قراردادهای شرکتی و کوتاه مدت
  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد